Podczas konferencji prasowej inaugurującej mobilną prezentację „Gry szyfrów” marszałek Sejmu Elżbieta Witek podkreśliła znaczenie nowych technologii we współczesnym nauczaniu historii.
– Ja sama przez 27 lat uczyłam historii i wiem, że niektórzy uczniowie narzekali, że historia bywa nudna. Jak ją uatrakcyjnić, jak podejść do ucznia, żeby zechciał się zainteresować historią? Historia nas łączy, jest naszym budulcem, mówi o naszej świadomości narodowej, łączy pokolenia i jest naprawdę bardzo ważna. Powinniśmy znać swoją historię, która jest niezwykle bogata. I tutaj w sukurs przychodzą nowoczesne technologie. Kiedyś zainteresowało się uczniów najczęściej jakąś ciekawostką. Uczeń podłapywał tę ciekawostkę, szukał tego w książkach, podręcznikach, zapamiętywał. Dzisiaj Instytut Pamięci Narodowej pokazuje nam, jak można połączyć historię z nowoczesnymi technologiami i jak w nowoczesny sposób można nauczać historii, jak nią zainteresować ucznia –
powiedziała marszałek Sejmu.
– Instytut Pamięci Narodowej to także Instytut Przyszłości Narodowej. Budujemy na fundamencie historii i przeszłości świadomość historyczną kolejnych pokoleń Polaków. Dzisiaj nie może zabraknąć nas w przestrzeniach, w których jest młodzież. Czy tego chcemy, czy nie, młodzież dzisiaj dużo czasu spędza w wirtualnym świecie. Tam, gdzie jest młodzież, gdzie są odbiorcy oferty historycznej, jest także Instytut Pamięci Narodowej i „Gra szyfrów” –
mówił prezes IPN dr Karol Nawrocki.
Podkreślił, że „Gra szyfrów” została ciepło odebrana w Polsce i na całym świecie, ponad pół miliona osób było zainteresowanych grą, zagrało w nią od początku do końca ponad 70 tys. osób. Teraz Instytut Pamięci Narodowej z nowoczesną ofertą edukacyjną wychodzi do całej Polski. We wrześniu „Gra Szyfrów” wyrusza w Polskę i przez dwa miesiące będzie prezentowana w każdym regionie kraju. Objazd rozpocznie się 19 września od Gorzowa Wielkopolskiego, a kolejnymi miastami będą m.in. Piła, Nakło nad Notecią, Koszalin i Czarne.
Gra będzie udostępniona na stanowiskach komputerowych tira z możliwością wykorzystania okularów VR Oculus. Uczniowie szkół podstawowych i średnich z wielu miejscowości będą mieć okazję aktywnie uczestniczyć w projekcie gamingowym IPN.
Zapis konferencji na kanale IPNtv
* * *
W związku z nowym projektem Ministerstwa Edukacji i Nauki „Gry w edukacji” Instytut Pamięci Narodowej realizuje swoje zadania w nowej odsłonie, łącząc historię z rozrywką. „Gra Szyfrów” jest pierwszym tego typu projektem, gdzie rozwiązania technologiczne są pomostem pomiędzy historią a młodym pokoleniem. W ten sposób młodzież będzie mogła lepiej poznać najnowszą historię Polski, prezentowaną w atrakcyjny i przystępny sposób.
„Gra szyfrów” to projekt gamingowy przygotowany jako gra FPP (first person perspective), składająca się z czterech misji. Rozwiązania zastosowane w grze powstały na bazie materiałów źródłowych lub zostały dokładnie odwzorowane z historycznych eksponatów. Misje graczy to udokumentowane wydarzenia historyczne, a każdy z bohaterów ma inne, kluczowe dla wyników bitwy zadanie. Ta pierwszoosobowa gra 3d z elementami skradania oraz rozbudowanymi zagadkami wprowadza gracza w świat wojny, która zdefiniowała Europę. Jej fabuła rozpoczyna się pod koniec 1920 r., kiedy to toczy się walka o Korosteń – kluczowy węzeł kolejowy oraz bazę techniczno-zaopatrzeniową. „Gra Szyfrów” miała uroczystą premierę w kwietniu 2022 r. na największych targach gamingowych na świecie – PAX West w Bostonie.
Decyzją ministra ddukacji i nauki prof. Przemysława Czarnka „Gra Szyfrów” do końca bieżącego roku kalendarzowego zostanie dodana do programu nauczania jako treści rekomendowane. W ten sposób stanie się częścią programu edukacyjnego w polskich szkołach i zarówno nauczyciele, jak i uczniowie będą mieli okazję w nią zagrać. Grę można już bezpłatnie pobrać ze strony Ministerstwa Edukacji i Nauki lub z platformy Steam. Ponadto jest dostępna w Sklepie Play oraz w AppStore. Gra działa na goglach VR, PC z systemem Windows oraz urządzeniach mobilnych obsługiwanych przez iOS i Android.