W wydarzeniu udział wzięli: Dyrektor Biura Nowych Technologii IPN Magalena Hajduk, Dyrektor Biura Kadr IPN Mateusz Kotecki, Dyrektor oddziału IPN w Gdańsku dr Marek Szymaniak, oraz wybitny pięściarz Mateusz Masternak.
Przybyłych gości przywitała Lucyna Mach, menadżer klubu bokserskiego Brzostek Top Team. Następnie głos zabrał dr Szymaniak:
Chciałbym, żebyśmy poprzez nowe technologie zdali sobie sprawę, że przeszłość jest również ważna dla współczesności i naszej przyszłości. Mówię tutaj o sprawach związanymi z tymi momentami naszej historii, które są ważne dla budowania naszej tożsamości - mówił Dyrektor Szymaniak.
Swoje słowa do zgromadzonych gości skierował Dyrektor Kotecki oraz Mateusz Masternak, który podkreślił że historia i pamięć o boharerach polskiej historii jest bardzo ważna. Wybitny pięściarz posłużył się przykładem swojego dziadka, który przeżył dwie wojny światowe.
Po zakończeniu przemówień, zgromadzeni goście mogli skorzystać z mobilnych skrzyń z immersyjną edukacją historyczną gdzie czekały na nich następujące projekty:
- „Gra Szyfrów” – pierwszy projekt gamingowy IPN. Akcja gry nawiązuje do wojny polsko-bolszewickiej, gracze mają szansę z bliska przyjrzeć się działaniom m.in. Jana Kowalewskiego. Projekt dostępny jest na PC i VR.
- „Lotnicy” – najnowszy projekt gamingowy IPN. Akcja gry przybliża losy polskich lotników z czasów II wojny światowej. Gracze mają okazję poznać sylwetki Jana Zumbacha, Jadwigi Piłsudskiej, Anny Leski i innych. Projekt dostępny jest na PC i VR.
- „WARSAW RISING – miasto bohaterów” – gra komputerowa, w trakcie której uczestnik wciela się w rolę dowódcy oddziału biorącego udział w Powstaniu Warszawskim.
- „Świadectwo poMOCY” – immersyjna etiuda filmowa przygotowana w technologii wirtualnej rzeczywistości przedstawiająca losy błogosławionej rodziny Ulmów z Markowej brutalnie zamordowanej przez Niemców 24 marca 1944 roku za ukrywanie Żydów.
- „Szybowcowa ‘87” – immersyjne doświadczenie przygotowane w technologii wirtualnej rzeczywistości, dzięki któremu użytkownik przenosi się do lat 80. XX wieku, gdzie w tajnej drukarni Solidarności Walczącej umieszczonej w jednym z wrocławskich mieszkań ma szansę zapoznać się z działalnością konspiracyjną.
Do projektów zostały przygotowane scenariusze lekcji dla nauczycieli, które można wykorzystać podczas zajęć w szkole, gdyż nasze aplikacje są dostępne w google play, apple store, czy steam i są darmowe.