W konkursie wytypowano prace uczniów z nastepujących szkół:
W kategorii SZKOŁY PODSTAWOWE:
- prace pisemne: (wyróżnienie) uczennica SP nr 11 w Inowrocławiu.
- prace multimedialne: (laureaci) uczniowie SP nr 66 im. Misji Pokojowych ONZ;
- (laureaci) uczniowie Miejskiego Zespołu Szkół w Radziejowie;
- (laureaci) uczniowie SP nr 66 im. Misji Pokojowych ONZ w Bydgoszczy.
W kategorii GIMNAZJA:
- prace pisemne: (laureat) uczennica, SP nr 14 w Inowrocławiu.
- prace multimedialne: (laureaci) uczniowie SP nr 14 w Inowrocławiu;
- (laureaci) uczniowie SP im. Tadeusza Kościuszki, Ostrowite.
W kategorii SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE:
- prace pisemne: (laureat) uczeń Zespołu Szkół w Strzelnie;
- (laureat) uczeń Zespółu Szkół w Strzelnie.
***
Celem projektu edukacyjnego jest przypomnienie zaangażowania ziemiaństwa w obronę Polski we wrześniu 1939 r., następnie w działalność konspiracyjną i walkę na wszystkich frontach II wojny światowej. Ważnym elementem jest również wkład przedstawicieli środowiska w tworzenie władz polskich na emigracji. Zjawiskiem, które nie może zostać pominięte w trakcie analizy sytuacji ziemiaństwa w tym czasie były represje okupantów wobec przedstawicieli tej grupy, a więc wywłaszczenia, rabunki, aresztowania, deportacje, lincze i egzekucje. Bardzo istotnym tematem pozostaje pomoc, której ziemiaństwo udzieliło najbardziej potrzebującym, a więc ofiarom wysiedleń, aresztowań, ukrywającym się oficerom Wojska Polskiego i ich rodzinom, ludziom nauki, jeńcom wojennym, zestrzelonym pilotom alianckim, a przede wszystkim ukrywającym się Żydom.
Całość problematyki zamyka okres wywłaszczania ziemiaństwa przez nową, komunistyczną władzę, między jesienią 1944 a wiosną 1945 r. Wówczas zniknęła naturalna i tradycyjna elita wiejska, która miała nie tylko wpływ na lokalne środowisko, ale współtworzyła również fundamenty polskiego państwa, a podczas okupacji konspiracji niepodległościowej.
Jednym z najważniejszych elementów projektu jest konkurs adresowany do młodzieży szkół podstawowych (klasy VI-VIII), młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej z całej Polski. Uczestnicy konkursu mają za zadanie wykonać pracę w jednej z trzech form: pisemnej, fotograficznej lub multimedialnej. Oceniane będą kreatywność, zgodność faktów historycznych oraz samodzielna praca z materiałami historycznymi (źródła pisane, fotografie i relacje świadków).
Zwycięzcy konkursu przyjadą do Krakowa na sesję naukowo-edukacyjną, połączoną z ogólnopolskim finałem konkursu, która planowana jest na pierwszą połowę czerwca 2019 r.