Nawigacja

Aktualności

Wyniki etapu wojewódzkiego (kujawsko-pomorskie) projektu ogólnopolskiego „Do broni! Postawy i losy ziemian w trakcie II wojny światowej”

W konkursie wytypowano prace uczniów z nastepujących szkół:

W kategorii SZKOŁY PODSTAWOWE:

  • prace pisemne: (wyróżnienie) uczennica SP nr 11 w Inowrocławiu.
  • prace multimedialne: (laureaci) uczniowie SP nr 66 im. Misji Pokojowych ONZ;
  • (laureaci) uczniowie Miejskiego Zespołu Szkół w Radziejowie;
  • (laureaci) uczniowie SP nr 66 im. Misji Pokojowych ONZ w Bydgoszczy.

 

W kategorii GIMNAZJA:

  • prace pisemne: (laureat) uczennica, SP nr 14 w Inowrocławiu.
  • prace multimedialne: (laureaci) uczniowie SP nr 14 w Inowrocławiu;
  • (laureaci) uczniowie SP im. Tadeusza Kościuszki, Ostrowite.

 

W kategorii SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE:

  • prace pisemne: (laureat) uczeń Zespołu Szkół w Strzelnie;
  • (laureat) uczeń Zespółu Szkół w Strzelnie.

***

Celem projektu edukacyjnego jest przypomnienie zaangażowania ziemiaństwa w obronę Polski we wrześniu 1939 r., następnie w działalność konspiracyjną i walkę na wszystkich frontach II wojny światowej. Ważnym elementem jest również wkład przedstawicieli środowiska w tworzenie władz polskich na emigracji. Zjawiskiem, które nie może zostać pominięte w trakcie analizy sytuacji ziemiaństwa w tym czasie były represje okupantów wobec przedstawicieli tej grupy, a więc wywłaszczenia, rabunki, aresztowania, deportacje, lincze i egzekucje. Bardzo istotnym tematem pozostaje pomoc, której ziemiaństwo udzieliło najbardziej potrzebującym, a więc ofiarom wysiedleń, aresztowań, ukrywającym się oficerom Wojska Polskiego i ich rodzinom, ludziom nauki, jeńcom wojennym, zestrzelonym pilotom alianckim, a przede wszystkim ukrywającym się Żydom.

Całość problematyki zamyka okres wywłaszczania ziemiaństwa przez nową, komunistyczną władzę, między jesienią 1944 a wiosną 1945 r. Wówczas zniknęła naturalna i tradycyjna elita wiejska, która miała nie tylko wpływ na lokalne środowisko, ale współtworzyła również fundamenty polskiego państwa, a podczas okupacji konspiracji niepodległościowej.

Jednym z najważniejszych elementów projektu jest konkurs adresowany do młodzieży szkół podstawowych (klasy VI-VIII), młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej z całej Polski. Uczestnicy konkursu mają za zadanie wykonać pracę w jednej z trzech form: pisemnej, fotograficznej lub multimedialnej. Oceniane będą kreatywność, zgodność faktów historycznych oraz samodzielna praca z materiałami historycznymi (źródła pisane, fotografie i relacje świadków).

Zwycięzcy konkursu przyjadą do Krakowa na sesję naukowo-edukacyjną, połączoną z ogólnopolskim finałem konkursu, która planowana jest na pierwszą połowę czerwca 2019 r.

do góry