W pierwszym odcinku pt. „O potrzebie edukacji w oparciu o nowe technologie”, Andrzej Horoch, innowator zajmujący się immersyjnymi projektami, opowiedział o badaniach dotyczących obecności wirtualnej rzeczywistości w życiu pokoleń Millenialsów, Pokolenia Z i Pokolenia Alfa. Wynika z nich, że młodzież jest zainteresowana poznawaniem historii, a wirtualna rzeczywistość może ułatwić nauczycielom prowadzenie lekcji. Warto podkreślić, że nowe technologie w rękach nauczycieli mają służyć jedynie jako narzędzia, dostosowane do potrzeb edukacyjnych.
Dlaczego nowe technologie są tak ważne w edukacji przyszłości? W trakcie podcastu wybrzmiały dwa powody. Pierwszy – w przyszłości edukacja będzie podlegała na maksymalnej personalizacji wobec potrzeb uczniów, aby mogła przyciągnąć ich uwagę rozproszoną nadmiarem bodźców. Tego nie da się osiągnąć tradycyjnymi metodami nauczania. Drugi – coraz trudniejszym do osiągnięcia celem edukatorów, w dobie bombardowania zmysłów informacjami, będzie zatrzymanie w dobry sposób uwagi młodych i przekazanie im dużej ilości treści w krótki, angażujący sposób. Tego również nie da się osiągnąć bez odwołania do wirtualnej rzeczywistości.
Oczywiście trzeba mieć na uwadze rozsądne i umiejętne posługiwanie się nowymi technologiami, aby realizować nadrzędny cel, jakim jest przekazywanie wiedzy i wychowywanie dojrzałych obywateli. Nowe technologie są jak każde narzędzie: nie należy się ich bać, ale jednocześnie trzeba pamiętać o ich właściwym wykorzystaniu.
Zapraszamy do zapoznania się z audycją – Link do Spotify