Nawigacja

Aktualności

Gala zamknięcia projektu „Młodzi dla historii” – XII Festiwal NNW, Gdynia, 26 września 2020

W jury zasiadał Adam Hlebowicz, dyrektor Biura Edukacji Narodowej IPN. Zaprezentowana została zwycięska praca konkursu IPN na etiudę filmową „Widziałem wojnę”. Nagrodę wręczyła dyrektor Archiwum IPN Marzena Kruk.

  • Gala zamknięcia projektu „Młodzi dla historii” – XII Festiwal NNW, Gdynia, 26 września 2020. Fot. IPN
    Gala zamknięcia projektu „Młodzi dla historii” – XII Festiwal NNW, Gdynia, 26 września 2020. Fot. IPN

W sobotę, 26 września, podczas gali Festiwalu Filmowego Niepokorni Niezłomni Wyklęci odbyła się gala zamknięcia 10. edycji projektu Młodzi Dla Historii. MDH jest okazją dla polskiej młodzieży do udziału w konkursach filmowych, stylizacyjnych, a także w warsztatach filmowych.

Ogłoszone zostały wyniki konkursu Archiwum IPN na etiudę filmową „Widziałem wojnę”. Konkurs został ogłoszony we wrześniu 2019 roku, a jego celem była popularyzacja wiedzy o II wojnie światowej oraz o zgromadzonych w Archiwum IPN cennych dokumentach dotyczących tego dramatycznego okresu naszej historii. Zadaniem uczestników była realizacja krótkiego filmu nawiązującego do wybuchu II wojny światowej.

Zwycięzcy konkursu –  Łukaszowi Grzesiakowi, reżyserowi i scenarzyście etiudy pt. „Porucznik” – nagrodę, w imieniu prezesa Instytutu Pamięci Narodowej, wręczyła dyrektor Archiwum IPN Marzena Kruk.

„Porucznik”, scen. i reż. Lukasz Grzesiak

Nagrodzony film powstał na kanwie historii zmarłego w 2015 r. Andrzeja Zielińskiego, uczestnika kampanii polskiej 1939 r. W realizacji filmu – jako rekonstruktorzy i narratorzy – brali udział uczniowie Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Miliczu i Szkoły Podstawowej w Czatkowicach.

Naszym głównym pomysłem było przedstawienie losów żołnierza polskiego w wojnie 1939 r. Historia por. Andrzeja Zielińskiego posłużyła nam jako pretekst do przedstawienia tych losów. W trzy minuty nie da się za wiele opowiedzieć, ale losy porucznika i armii „Łódź” nadawały się najlepiej do tego, żeby choć trochę przybliżyć to, z czym musieli się zmierzyć żołnierze Rzeczpospolitej – opowiada autor zwycięskiego filmu Łukasz Grzesiak.

Reżyser i jednocześnie nauczyciel historii we wspomnianych wyżej szkołach potrafił swoją pasją zarazić uczniów. Realizacja etiudy była nietypową i angażującą lekcją historii.

Do realizacji etiudy doszło ostatecznie tylko dzięki inicjatywie uczniów, którzy zdecydowali się poświęcić swój czas mimo panującej pandemii. Wymagało to od nich bardzo dużego wysiłku oraz zaangażowania. Kręciliśmy już po zakończeniu roku szkolnego, więc nie mogli liczyć na lepsze oceny. Cześć z uczniów jest dodatkowo zaangażowana w wystawianie wart honorowych w mundurach przedwojennego Wojska Polskiego w czasie ważnych rocznic. Dlatego w tym miejscu należy im podziękować za ich poświęcenie. Trzeba też pamiętać, że w filmie wykorzystano oryginalne wyposażenie przedwojennego Wojska Polskiego. Hełmy są ciężkie i niewygodne dla dzieci, a egzemplarze broni (repliki) również sprawiały trochę problemów. Ponadto dochodziły do tego plecaki i buty wojskowe. Najtrudniejsze zdjęcia realizowano w nocy, gdzie najbardziej dokuczało nam samo oczekiwanie na ściemnienie oraz komary. Sam „okop” był przygotowany około miesiąca – relacjonuje reżyser.

A jak uczniowie wspominają pracę przy filmie?

Biorąc udział w tym filmie, dowiedziałem się dużo o zmaganiach polskich żołnierzy i o polskiej historii, nauczyłem się też rozpoznawać różne bronie. Była to wspaniała forma spędzania czasu ze znajomymi i nauczenia się czegoś pożytecznego – mówi Mateusz Porębiak ze Szkoły Podstawowej w Czatkowicach.

Największe wrażenie zrobiło na mnie noszenie mundurów, jak i całego osprzętu, również poruszanie się po okopie i obsługa ckm-u była świetna. Po tym wszystkim nabrałem jeszcze większego szacunku do munduru, symboli narodowych i bohaterów, którzy stawili czoła najeźdźcy – dodaje Filip Smól z Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Miliczu.

Jego szkolny kolega, Bartosz Błaszak, wspomina: – Do wzięcia udziału w nagrywaniu etiudy w dużym stopniu przyczyniło się moje zainteresowanie historią i ciekawe pomysły reżysera. Przy kręceniu etiudy bawiłem się świetnie. Największe wrażenie zrobiło na mnie noszenie historycznych mundurów i uzbrojenia oraz akcja w okopach. Dało to mi możliwość poczucia się jak jeden z żołnierzy II wojny światowej.

Serdecznie gratulujemy zdobycia pierwszej nagrody w konkursie i zachęcamy do udziału w innych inicjatywach Instytutu Pamięci Narodowej!

 

 

Prace konkursowe oceniało jury w składzie: Waldemar Czechowski, wybitny operator, montażysta i reżyser oraz Adam Hlebowicz, dyrektor Biura Edukacji Narodowej IPN – przewodniczący jury.

do góry