11 marca br. (w poniedziałek) w I Liceum Ogólnokształcącym im. Króla Jana III Sobieskiego w Wejherowie (przy ul. Bukowej 1) o godz. 13.00 rozpocznie się konferencja metodyczno-warsztatowa zatytułowana „Być Polakiem na Pomorzu 1920–1945. Historie zwykłych ludzi”.
Spotkanie, adresowane w pierwszej kolejności do nauczycieli przedmiotów humanistycznych, połączone zostanie z prezentacją teki edukacyjnej pt. „Pamiętamy, pamiętam… Pomorze Gdańskie i obóz Stutthof 1939–1945. Materiały edukacyjne”, zwanej też Pomorską Teką Edukacyjną. W trakcie konferencji zostanie m.in. zaprezentowana oferta edukacyjna gdańskiego oddziału IPN (program spotkania jest dostępny w zaproszeniu zamieszczonym poniżej).
Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc oraz przygotowanych materiałów edukacyjnych osoby chętne do wzięcia udziału w konferencji proszone są o nadsyłanie zgłoszeń (wypełnionych formularzy, dostępnych także na tej stronie) do 7 lutego br. na adres e-mailowy: izabela.brzezinska@ipn.gov.pl lub na nr faksu: (58) 669 40 23.
Udział w konferencji jest bezpłatny.
Organizatorami konferencji są: Muzeum Stutthof w Sztutowie, pion edukacyjno-naukowy Oddziału IPN w Gdańsku, Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku oraz I L.O. w Wejherowie.
Zapraszamy!
* * *
Teka Edukacyjna pt. „Pamiętamy, pamiętam… Pomorze Gdańskie i obóz Stutthof 1939–1945. Materiały edukacyjne” została przygotowana przez zespół pracowników Działu Oświatowego Muzeum Stutthof w Sztutowie i Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, a wydana przez Instytut Pamięci Narodowej. Jest to nowatorski w formie i innowacyjny w treści pakiet materiałów edukacyjnych – skierowany do szkół wszystkich szczebli. Pakiet wspomagać ma rozwój wiedzy i zainteresowanie historią najnowszą.
Zgromadzony w
ramach projektu materiał, składający się z różnorodnych tekstów kultury,
źródeł, opracowań i komentarzy oraz scenariuszy zajęć lekcyjnych, obejmuje
zasięgiem tematycznym historię Pomorza i jego mieszkańców w latach 1920–1945.
Materiały mogą być użyte na lekcjach z wielu przedmiotów, np. na języku
polskim, historii, wiedzy o społeczeństwie, plastyce i na godzinach
wychowawczych. Ich zaletą jest również to, że pakiet uwzględnia wymagania
nowej, wprowadzanej od 2009 r., podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Materiał został wydany w formie użytecznego segregatora z wpinanymi kartami.
Znajdują się w nim teksty historyczne, mapy, scenariusze lekcji, załączniki
ilustracyjne. Graficznie pakiet jest daleki od standardowego wydawnictwa tego
rodzaju: operuje kolorami, nie jest schematyczny, bardzo łatwo może być
formowany i używany przez nauczyciela do własnych – nowych – tematów lekcji.
Głównym zadaniem pakietu jest inspirowanie nauczycieli i uczniów do odkrywania
ludzkiego wymiary historii najnowszej, poznanie jej z poziomu zwykłych ludzi
oraz wpływanie na odkrywanie rodzinnego aspektu najnowszej historii. Może
się to odbywać np. poprzez analizę fotografii z archiwów prywatnych lub
też zwiedzanie miejsca pamięci przy pomocy indywidualnych kart postaci i
życiorysów byłych więźniów. Jednym z największych wyzwań, jakiemu starali się
sprostać autorzy materiału, jest skłonienie uczniów do własnej inicjatywy i
zainteresowanie historią lokalną, często pomijaną w podręcznikach.
Projekt objęty honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej.